De Eugen Matzota

Ca să știm clar despre ce este vorba, deși nu cred să fie cineva care să nu fi auzit măcar de armele celebre cu laser în culori, ne referim la filmele regizorului George Lucas.

Subiectul e simplu: un dictator rău, desigur, cucerește o galaxie și abolește democrația pan-galactică, proclamându-se împărat. Forțele sale armate încearcă să distrugă ultima rezistență.
Dacă lăsăm de-o parte lumea strălucitoare a efectelor de Hollywood, avem de-a face cu o poveste mult mai filosofică, una care redă lupta dintre conștiință și voință, dintre ceea ce este bun în om și ceea ce este rău.
Este interesant ce spune despre acest lucru o ilustră față bisericească din Canada, Arhiepiscopul ortodox Lazar Puhalo, care se referă la natura căzută a omului și a universului, când vorbește de ”The Return of the Jedi” (Întoarcerea lui Jedi), unul dintre filmele acestei serii.

În această serie de filme, natura respectivă se numește „Forța”.
În multe recenzii, „Forța” a fost interpretată ca fiind o parodie de prost gust la adresa lui Dumnezeu.
După o examinare atentă a subiectului de bază al seriei Războiul Stelelor, însă, am ajuns la concluzia ca „Forța” este acea natură universală și că întreaga temă a filmului și energiile firului epic al subiectului se referă la lupta din sânul naturii căzute între conlucrarea cu latura întunecată a acelei naturi și conlucrarea cu partea ei „luminoasă” – adică acea lege a contradicției despre care vorbește Sfântul Apostol Pavel ca fiind războiul dinăuntrul ființei noastre și pe care se bazează monahismul ortodox.

(Another Point of View în The Canadian Orthodox Missionary, 1984)

În primul episod al Războiului Stelelor, cel din 1977, Obi-wan Kenobi îi explică lui Luke Skywalker care este natura Forței:

„Forța este cea ce îi dă unui Jedi puterea sa. Este un câmp de energie creat de toate ființele care trăiesc.“

Pare a nu vorbi despre Dumnezeu pe care noi ni-l imaginăm, nu-i așa?

Fragment din
”ÎNTREABĂ, ȘI SE VA RĂSPUNDE!”