De Mădălin Matica

Sunt creștin-ortodox. și sunt mândru de asta. În fapt, ar trebui să justificăm ortodoxia noastră (în fața noastră doar) pentru a putea justifica mândria intrinsecă. Mărturisind mândria și apartenența, putem explica credința și alegerea de a rămâne în ortodoxie.

„Și Zenon adaugă: „Dacă raționalul e superior neraționalului și totodată nimic nu-i este superior lumii, atunci lumea este rațională.” La fel argumenta și cu privire la ceea ce este înzestrat cu inteligentă și cu suflet. ” Ceea ce posedă inteligență este superior lucrului lipsit de inteligentă, iar ceea ce este înzestrat cu suflet este superior celui lipsit de suflet; însă nimic nu-i este superior lumii; așadar lumea este înzestrată cu inteligentă și suflet”.

Sextus – Contra Învățaților, IX, 104.

Unul din acele plăcute momente în istoria culturii europene când un papă (Sextus = Papa Sixt al V-lea , născut:1521, Grottammare, Italia, decedat: 27 august 1590, Roma, Italia) apelează la filosofia stoică a lui Zenon (fondatorul stoicismului) în demonstrarea sufletului și inteligentei lumii.

Adică a lui Dumnezeu.

Ceea ce pare a fi în opoziție este, în esență, aceeași părere. Din păcate, atât filosofii cat și teologii țin a nu recunoaște acest lucru și a nu face reconcilierea atât de necesară după 2000 de ani de penibile dispute. Filosofii nu au inspirat religii și nici religia nu a plagiat filosofia.

Ambele au descoperit aceeași realitate, aceeași stare de fapt, pe căi diferite. Cu atât mai mult s-ar întări descoperirea fiind probată/revelată prin două metode total independente și chiar divergente.

Reconcilierile sunt atât de necesare culturii europene. Pentru că alte culturi sunt infinit mai mici și sunt subordonate acesteia, copiind bucăți disparate din aceasta.