
Noi încă mai credem în cultură!
Poți ajuta imediat prin PayPal, REVOLUT
sau pe contul asociației ECOULTOUR!
O reflecție Jungiană asupra personalității „Ca și Cum”

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 93, 5/2025 ▲▲▲
„Când te uiți în oglindă, pe cine vezi?” Această întrebare aparent simplă deschide una dintre cele mai profunde dileme psihologice ale psihicului modern. Este reflexia care privește Sinele, un impostor, un rol construit social sau doar persona, masca pe care o purtăm pentru a naviga prin lume? Prin lentila psihologiei jungiene, putem începe să descifrăm această reflecție și să confruntăm adevărurile mai profunde ascunse dincolo de sticlă.
Personalitatea „Ca și Cum” și sinele fragmentat
Carl Jung vorbea despre persona ca fiind masca pe care o prezentăm societății, o adaptare necesară la viața colectivă. Însă apar probleme atunci când persona este confundată cu totalitatea ființei. Din perspectivă jungiană, personalitatea „ca și cum” aparține acelui individ care se identifică excesiv cu această mască. Nu doar că joacă un rol, ci trăiește în interiorul lui. Se comportă „ca și cum” ar fi o persoană integrată, dar în spatele fațadei lustruite se află deconectare, gol și iluzie.
Persoana „ca și cum” se confruntă cu dificultăți în a dezvolta intimitate, atât cu sine, cât și cu ceilalți. Trăind într-un spațiu performativ, evită autenticitatea și prezența reală. Relaționarea cu lumea este filtrată prin straturi de mască, fantezie și proiecție, un mecanism inconștient de apărare împotriva vulnerabilității. Adevăratul Sine, pe care Jung îl descria drept totalitatea psihicului conștient și inconștient, rămâne îngropat, redus la tăcere și uneori complet uitat.

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 93, 5/2025 ▲▲▲
Cultura modernă și camera cu ecouri a iluziei
Într-o epocă digitală dominată de rețele sociale, filtre, avataruri și validare superficială, terenul este fertil pentru dezvoltarea personalității „ca și cum”. Aici, imaginea înlocuiește esența. Platformele care recompensează aparența în detrimentul profunzimii estompează granița dintre realitate și fantezie, transformând viața cotidiană într-un teatru continuu al sinelui idealizat. Tendințele narcisice nu doar că sunt normalizate, ci chiar încurajate, întărind o cultură în care masca devine mai reală decât chipul pe care îl ascunde.
Dintr-o perspectivă jungiană, această dinamică culturală alimentează ceea ce el numea scindarea psihică. Sinele devine fragmentat, divizat între identitatea publică și adevărul privat, între alegerile conștiente și impulsurile inconștiente. Simptomele nu sunt doar psihologice, ci și somatice: tulburări de identitate, adicții sexuale, distorsiuni ale imaginii corporale și o deconectare profundă de la existență. Îmbătrânirea devine un câmp de luptă în care persona se agață de relevanță, iar individul pierde contactul cu înțelepciunea profundă a transformării.

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 93, 5/2025 ▲▲▲
Individuarea: oglinda ca poartă
Totuși, în mijlocul acestei lupte se află o oportunitate. Jung credea că scopul vieții este individuarea, procesul de a deveni întreg prin integrarea tuturor aspectelor psihicului: umbra, anima/animus și persona. Pentru a face acest lucru, trebuie să ai curajul să te privești în oglindă nu în căutarea perfecțiunii, ci a adevărului. Aceasta este oglinda reflecției interioare, nu a vanității.
Drumul de la personalitatea „ca și cum” către o ființă individuată presupune abandonarea iluziei sinelui fals. Necesită o coborâre în inconștient, confruntarea cu umbra, acele părți reprimate ale psihicului, și recâștigarea autenticității. Astfel, individul începe să relaționeze nu prin măști, ci prin prezență. Intimitatea reală devine posibilă.
Către integrare: ce este de făcut?
Totuși, în mijlocul acestei lupte se află o oportunitate. Jung credea că scopul vieții este individuarea, procesul de a deveni întreg prin integrarea tuturor aspectelor psihicului: umbra, anima/animus și persona. Pentru a face acest lucru, trebuie să ai curajul să te privești în oglindă nu în căutarea perfecțiunii, ci a adevărului. Aceasta este oglinda reflecției interioare, nu a vanității.
Drumul de la personalitatea „ca și cum” către o ființă individuată presupune abandonarea iluziei sinelui fals. Necesită o coborâre în inconștient, confruntarea cu umbra, acele părți reprimate ale psihicului, și recâștigarea autenticității. Astfel, individul începe să relaționeze nu prin măști, ci prin prezență. Intimitatea reală devine posibilă.

Vindecarea culturii prin sine
Pe măsură ce indivizii încep această lucrare interioară, efectele se răsfrâng asupra întregii culturi. O societate alcătuită din oameni individuați, conștienți, integrați și prezenți, este o societate mai puțin sedusă de superficialitate și iluzie. Prin hrănirea Sinelui, hrănim colectivul. Într-o lume însetată de autenticitate, cel mai radical act este să dăm jos masca și să ne arătăm întregi.
Astfel, întrebarea revine:
Când te uiți în oglindă, cine alegi să devii?
Did you like it? DONATE, please!
PayPal
REVOLUT: @eugenematzota
Readings in English
![]() | The Vanishing Aromanian $9.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE $9.95 to buy Other formats: Hardcover, Paperback |
![]() | Even You Are a Freemason? Kindle Edition $4.95 Other formats: Paperback |
![]() | THE THIRD KEY: The Story of a lost Realm $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | Theosophy, The Final Answer $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE Paperback $19.95 |