
Noi încă mai credem în cultură!
Poți ajuta imediat prin PayPal, REVOLUT
sau pe contul asociației ECOULTOUR!

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 92, 4/2025 ▲▲▲
În era rețelelor sociale, realitatea a devenit negociabilă. O simplă derulare pe Instagram, TikTok sau Facebook dezvăluie nu doar conținut atent selecționat, ci și identități construite, lustruite, filtrate, performative. Granița dintre viața publică și cea privată s-a estompat, lăsând în urmă personaje digitale care sunt adesea mai mult iluzie decât identitate. Pentru a înțelege cu adevărat ce se întâmplă în spatele ecranului, trebuie să privim fenomenul prin trei lentile complementare: psihologia jungiană, psihanaliza clasică și neuroștiințele moderne.
Perspectiva Jungiană: persona, umbra și eroziunea sinelui
Carl Jung ar fi văzut rețelele sociale ca pe o scenă unde persona, masca pe care o purtăm pentru a ne adapta social, este nu doar amplificată, ci idolatrizată. În spațiul digital, persona nu mai este un simplu instrument de integrare socială; ea devine întreaga identitate. Aprecierile și urmăritorii întăresc iluzia că masca exterioară este cine suntem cu adevărat. Însă această identificare cu masca este profund periculoasă.
Jung avertiza că o identificare excesivă cu persona duce la reprimarea umbrei, a acele părți inconștiente ale psihicului pe care le negăm sau le ascundem. Rețelele sociale creează o cultură în care tot ce este „incomod”, îmbătrânirea, eșecul, vulnerabilitatea, imperfecțiunea, este filtrat, ascuns, sau cosmetizat, favorizând o reprimare colectivă a umbrei. Această ruptură de sinele autentic generează anxietate, depresie și un sentiment profund de gol interior.
Mai mult, Sinele, conceptul jungian care definește totalitatea ființei, conștiente și inconștiente, este abandonat treptat în favoarea validării externe. Procesul de individuare, prin care devenim persoane complete și autentice, este întrerupt. Ecranul devine o oglindă a ego-ului, nu a sufletului.

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 92, 4/2025 ▲▲▲
Viziunea Psihanalitică: narcisism, exibiționism și pierderea vieții interioare
Dintr-o perspectivă freudiană și lacaniană, rețelele sociale sunt spații de gratificare narcisică și compensare simbolică. Pentru Freud, narcisismul este o etapă normală de dezvoltare, dar când ego-ul rămâne blocat în această etapă, mai ales într-un mediu care încurajează expunerea de sine, pot apărea tulburări psihice. Social media întreține un narcisism secundar, unde ego-ul devine obiectul propriei investiții libidinale, hrănit constant prin selfie-uri, vizualizări și reacții.
Lacan ar considera platformele sociale drept o etapă modernă a oglinzii. Individul se privește constant într-o versiune idealizată a sinelui, întărind ceea ce el numea Ordinea Imaginată, un tărâm al iluziei și coerenței false. Însă dedesubt persistă realul, lipsa profundă care nu poate fi umplută cu niciun filtru sau like. Imaginea digitală nu poate compensa golul interior, iar nevoia constantă de a fi văzut maschează o teamă inconștientă de neexistență.
În plus, granițele sinelui privat s-au dizolvat. Psihanaliza subliniază importanța unei vieți interioare bogate, modelate de fantezie, conflict și reflecție. Dar în spațiul hiper-public al rețelelor sociale, această interioritate este externalizată, lăsând puțin loc pentru tăcere, reflecție sau profunzime psihică.

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 92, 4/2025 ▲▲▲
Perspectiva Neuroștiințifică: dopamină, atenție și răpirea creierului
Neuroștiința ne arată ce se întâmplă în plan biologic. Rețelele sociale sunt proiectate pentru a exploata sistemul de recompensă dopaminergic al creierului, același sistem activat de jocuri de noroc, sex sau droguri. Fiecare notificare, like sau comentariu declanșează o micro-descărcare de dopamină, întărind comportamentul de verificare compulsivă și creând un ciclu comportamental asemănător dependenței.
Recompensa intermitentă, imprevizibilitatea validării sociale, menține utilizatorii „agățați”. Este un mecanism cunoscut din psihologia comportamentală, acum rafinat și implementat în algoritmi de engagement.
Neuroplasticitatea accentuează problema: cu cât petrecem mai mult timp vizualizând imagini și consumând conținut rapid, cu atât mai mult creierul nostru se adaptează pentru a prioritiza stimulii scurți, superficiali, în detrimentul atenției susținute și al auto-reflecției. Cortexul prefrontal, responsabil de funcțiile executive, este slăbit, în timp ce sistemul limbic (emoție și recompensă) domină.
Nu în ultimul rând, neuronii oglindă, cei care facilitează empatia și învățarea socială, pot contribui la efectul de comparație permanentă. Vizualizarea vieților perfecte ale altora activează circuite de inferioritate și inadecvare, cu un impact deosebit asupra adolescenților și tinerilor, al căror creier este încă în formare.

Către integrare: ce este de făcut?
Toate cele trei perspective ne oferă o viziune clară, dar îngrijorătoare: rețelele sociale nu doar că schimbă cultura, ci remodelează psihicul. Totuși, psihologia oferă și o cale de vindecare.
Dintr-o perspectivă jungiană, vindecarea înseamnă recuperarea umbrei, îmbrățișarea imperfecțiunii și reluarea drumului către individuare, prin prezență reală și conștientizare de sine.
Dintr-o perspectivă psihanalitică, avem nevoie de reîntoarcerea la viața interioară, la tăcere, intimitate, reflecție, și la recunoașterea faptului că imaginea digitală este doar o suprafață, nu un adevăr profund.
Dintr-o perspectivă neuroștiințifică, este necesară o igienă digitală conștientă: limitarea expunerii, antrenarea atenției, practicarea prezenței conștiente și protejarea echilibrului neuro-emoțional.
Rețelele sociale nu sunt, în sine, ceva rău. Însă utilizate inconștient, ele devin instrumente ale fragmentării, ale iluziei și înstrăinării de sine. Provocarea reală nu este să le abandonăm, ci să le folosim cu luciditate, cu o înțelegere clară a prețului psihologic pe care îl presupun și cu un angajament ferm față de autenticitate.
La final, trebuie să ne întoarcem la adevărata oglindă, cea interioară, dacă vrem să ne recâștigăm bogăția vieții interioare și, odată cu ea, umanitatea pe care o edităm tot mai mult.
Did you like it? DONATE, please!
PayPal
REVOLUT: @eugenematzota
Readings in English
![]() | The Vanishing Aromanian $9.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE $9.95 to buy Other formats: Hardcover, Paperback |
![]() | Even You Are a Freemason? Kindle Edition $4.95 Other formats: Paperback |
![]() | THE THIRD KEY: The Story of a lost Realm $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | Theosophy, The Final Answer $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE Paperback $19.95 |