De Eugen Matzota

Mai face față azi, oare, un cod de reguli publicat cu vreo trei secole în urmă, pe vremea când nu exista nici trenul, nici telefonul și, mai ales, nici Internetul?

Poate cineva să spună, cu mâna pe inimă: da, chiar dacă lumea s-a schimbat radical, acest cod este suficient, că nimic nu trebuie schimbat.

Eu cred că se pot face actualizări, nu mai mult, căci Francmasoneria nu se schimbă după cum o face societatea din ce în ce mai des.

De aceea, am ajuns la concluzia că se simte nevoia unui nou cod, o adaptare a celui vechi de 300 de ani, unul care să țină seama de imensele schimbări aduse în primul rând de tehnologie…

Mi-aș fi dorit să fie vorba doar de tehnologie, dar nu e chiar așa, din păcate. Accesul extrem de facil la Internet, cu toate capcanele socializării, mai ale, au permis urcarea la amvonul de la care se predică și altceva decât lucruri din care să avem de învățat a unor oameni care nu au pur și simplu nimic bun de împărtășit.

Din contră…

Drept care, iată că, la cinci ani de la publicarea cărții mele „Cod de etichetă masonică”, și la trei de la publicarea unei versiuni diferite în limba engleză, „Masonic Etiquette in the New Millenium”, am înțeles că este nevoie de un nou cod de etichetă masonică, unul care să trateze probleme care pur și simplu nu existau pe vremea diligențelor și a poștalioanelor.

Ceea ce se schimbă este, mai ales, modul de comunicare, care, la rândul său, duce la schimbarea foarte rapidă a percepțiilor și atitudinilor față de probleme care altădată păreau cu totul în afara oricărei discuții.

Tocmai despre aceste noi abordări este vorba aici, într-o carte scrisă de cineva care stă atârnat de Internet ca orice tânăr de vârsta lui.

Căci, la doar 25 și ceva ești tânăr. Ani de la Inițiere, desigur…  ;o)

 

_________________________________________

 

 

Noul cod de etichetă masonică

EUGEN MATZOTA

Autor al cărților

Masonic Etiquette In the New Millennium

și

Cod de etichetă masonică

2018

 

_________________________________________

 

Lucrare bazată pe studierea Codurilor de conduită masonică ale Marilor Loji Regulare din lume, mai ales pe cele ale Board of General Purposes to Grand Lodge of England, pe multe cărți masonice, pe cele câteva, mult prea puține, cărți de etichetă masonică, pe articole apărute în media scrisă ori online.

_________________________________________

Eugene Matzota
Eugen Matzota

DESPRE AUTOR

Născut într-o familie cu o lungă tradiție, ca una dintre fondatoarele Principatului Epirului în 1321, autorul a învățat de mic vechile bune maniere. Cititul și practicarea Învățăturilor, ca și inițierea Francmasonică, l-au făcut să încerce să devină un om mai bun cu fiecare zi.

Membru al Societății Teosofice din Adyar, India, a publicat, printre altele, în limba română trei cărți despre Teosofie și despre cum să răspunzi la întrebările despre viață și natura umană, plus una în engleză.

Eugen Matzota este o personalitate adâncă și multi-fațetată, angajată în mai multe domenii, care crede că misiunea sa în viață este aceea de a oferi cunoaștere celor care caută o cale în transcendent.

Drumul său în spiritualitate, început cu dorința naivă a adolescentului impetuos de a ști orice, a devenit atitudinea sa față de lume.

Este autorul a două lucrări de referință în domeniul Masonic: „Cod de etichetă Masonică”, 2013 și ” Masonic Etiquette In the New Millennium”, 2015.

 

Această carte trece dincolo de Ritual.

Desigur că autorul oferă din experiența sa de peste 20 de ani, dar pune în mod deosebit accent pe influența noilor tehnologii și, în special, a ceea ce se cheamă Social Media.

Folosirea, printre altele, a cuvintelor echivalente ”Mason” și ”Francmason”, cu toate derivatele lor se face în funcție de cum se încadrează în context.

La fel, ”Social Media”, ”mass-media socială”, ”rețele de socializare” etc…

 

noul_cod

CUPRINS

DEDICAŢIE

CUPRINS

DESPRE AUTOR

ÎNAINTE DE TOATE

  • Un nou mileniu, o altă lume
  • De la gentleman la hipster
  • Eticheta gen Social Media

 

PARTEA I

CODURI NOI ȘI CODURI VECHI

  • Noul Cod de etichetă Francmasonică?
  • Comunicații și comunicare
  • Bunele maniere de azi
  • După zece ani
  • Bunele maniere de ieri

 

REGULARITATE ȘI RECUNOAȘTERE

  • Există masoni buni și masoni răi?
  • Recunoașterea, un monopol UGLE?
  • Victime ale ambiguității

 

ACEEAȘI MASONERIE, ALTE REGULI

  • La timpuri noi, reguli noi
  • Ce ne învață Francmasoneria
  • Protocol și tradiție

 

PARTEA A II-A

DEMNITATEA DE A FI OM ȘI MASON

  • Despre demnitatea umană
  • Demnitatea umană și cea Francmasonică
  • Oameni și Francmasoni

 

DEMNITATEA DE A FI MASON

  • Ce mai putem face?
  • E greu să fii demn?
  • Lumea ca o piață
  • De ce trebuie să fim demni
  • Cum să fim demni de a fi Francmasoni
  • Demnitatea în această societate

 

PARTEA A III-A

REGULI SIMPLE

  • Linii generale de urmat
  • Limbajul Masoneriei
  • Credința masonică

 

CODUL ÎMBRĂCĂMINŢII

  • Oamenii în negru
  • Reguli universal valabile?
  • Cum să fim corect îmbrăcați
  • Tradiții
  • Respect și iar respect
  • Vanitatea de a etala bijuterii
  • De ce neapărat mănuși albe?

 

PARTEA A IV-A

CONDUITA ÎNAINTEA ŢINUTEI

  • Participarea la lucrările Lojii
  • Punctualitatea

 

CONDUITA ÎN LOJĂ ÎNCHISĂ

  • Intrarea în Templu
  • Maestrul Venerabil

 

CONDUITA LA MASA FESTIVĂ

  • Agapa Frățească
  • Discursul Francmasonic
  • Umorul, o treabă serioasă

 

PARTEA A V-A

VIZITATOR: CA OASPEȚI

  • Cum pornim la drum
  • Cum plecăm în vizită
  • Cum e în vizită
  • Acte și garanții
  • ”Good Standing”

 

VIZITATOR: CA GAZDE

  • Oaspeți în Lojă
  • Recunoașterea vizitatorilor
  • Onorarea oaspeților
  • Ritualuri și ritualuri
  • Planșe și vorbitori

 

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ

 

 

Volumul al II-lea

 

PARTEA A VI-A

CONDUITA ÎN SOCIETATE

  • Însemne Francmasonice azi
  • În familie
  • La lucru
  • În societate
  • În media

 

COMUNICAREA, IERI ȘI AZI

  • Un ideal de corespondență
  • Scrisoare și ”chat”
  • Ce facem cu plicul?
  • Invitații și răspunsuri
  • Corespondența la nivel de Lojă și Frați
  • Corespondența între Lojă și Frați

 

SOCIAL MEDIA IERI

  • Un început timid
  • Libertatea de exprimare online

 

SOCIAL MEDIA AZI

  • Social Media, dușmanul Francmasoneriei?
  • Social Media, în slujba Francmasoneriei
  • Forumurile și diversele adevăruri
  • Venerabili și mileniali

 

CARITATE MASONICĂ

  • Ce este Caritatea Francmasonică
  • Ajutorul Francmasonic

 

CLUBURI MASONICE IERI ȘI AZI

  • Clubul tipic englezesc
  • Cluburi și vârste
  • Scurt istoric
  • Elegant și ieftin?

 

ONORURI

  • Onoruri pentru cei mai merituoși
  • Onorarea Maestrului Venerabil

 

PARTEA A VII-A

PROFANI ÎN LOJĂ?

  • Pot neinițiații să intre în Lojă?
  • Instalările deschise
  • Prezența profanilor în Lojă

 

AH, FEMEILE…

  • Femeile și Francmasoneria ieri
  • Bărbați, femei și persoane
  • UGLE și femeile în 2018
  • Impun grupurile minoritare schimbarea?
  • Cum rămâne cu femeile foste bărbați?
  • Femeile și Francmasoneria azi

 

SUBIECTE MAI FIERBINȚI

  • Câte ceva despre curentul anti-masonic
  • Câte Landmark-uri sunt, de fapt?
  • Religia și Marele Orient
  • Francmasonul ca cetățean
  • Civilizația șmecherilor

 

DOCUMENTE ESENŢIALE

  • Landmark-uri Francmasonice
  • Îndatoririle Antice ale unui Francmason liber
  • Sumarul anticelor îndatoriri și reglementări
  • Principiile de bază ale Francmasoneriei
  • Cele zece porunci ale Francmasoneriei
  • Codul de conduită socială pentru Francmasonii din Massachusetts
  • Politicile privind schimbarea de sex
  • Politica social media a UGLE

 

BIBLIOGRAFIE

______________________________________

Coperta, DTP&Layout: Mandello
Copyright © 2018 Eugen MATZOTA
Toate drepturile rezervate.
Nici o parte din această carte nu poate fi reprodusă sub nicio formă sau prin orice mijloace electronice sau mecanice, inclusiv sisteme de stocare și recuperare, fără permisiunea scrisă a editorului sau a autorului, cu excepția cazului în cazul unei recenzii, când se pot cita pasaje scurte încorporate în articole critice sau într-un comentariu.

 Noul-cod-001

Mai mult… / More…

carti-em-libris

wp-image-1540297791.png