
de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 99, 11/2025 ▲▲▲
Viziunile șamanice și psihologia analitică
Viziunile șamanice tradiționale, prezente în diverse culturi, de la șamanismul siberian și central-asiatic la vegetalismo-ul amazonian, tradițiile native nord-americane și practicile Bon din Himalaya, oferă o structură simbolică surprinzător de coerentă asupra psihicului uman. Deși aceste tradiții s-au dezvoltat independent, formele lor rituale, experiențele vizionare și practicile de vindecare prezintă asemănări arhetipale remarcabile. C.G. Jung a considerat că aceste convergențe nu sunt simple coincidențe antropologice. El a susținut că simbolismul șamanic exprimă aceleași structuri inconștiente și procese dezvoltative care apar în vise, mituri și simptome psihologice în lumea modernă. „Simbolismul șamanic… este o proiecție a procesului de individuare” (Jung, 1970/1954).

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 99, 11/2025 ▲▲▲
Mircea Eliade a descris „călătoria șamanică” drept o coborâre controlată în realități non-ordinare, realizată în scopuri de vindecare, divinare sau transformare (Eliade, 1964). Pentru Eliade, această coborâre culminează adesea într-o „moarte și renaștere” simbolică, prin care șamanul accesează o dimensiune mai profundă și mai autentică a sinelui. Jung a interpretat aceste călătorii vizionare nu ca pe o metafizică arhaică, ci ca pe reprezentări ale întâlnirilor cu inconștientul, analog procesului psihologic de individuare, mișcarea continuă către întregire și integrare psihică (Jung, 1968).
Unul dintre cele mai relevante puncte de convergență între practica șamanică și Psihologia Analitică este similitudinea structurală dintre transele șamanice și metoda jungiană de Imaginație Activă. Transele sunt induse prin tehnici variate: bătăi ritmice de tobă (în Siberia și America de Nord), dans extatic (în tradițiile mongole), respirație controlată (în ritualurile himalayene) sau ingestia substanțelor sacre (în Amazon sau ritualurile navajo cu peyote). În toate aceste cazuri, apare o deplasare deliberată de la gândirea liniară către o stare receptivă, în care figuri autonome și secvențe simbolice se manifestă spontan. Eliade a subliniat caracterul disciplinat al transei șamanice (Eliade, 1964), în timp ce Jung a descris Imaginația Activă ca pe un dialog conștient cu imaginile inconștientului, menținut într-un echilibru atent între participare și observație (Jung, 1966).

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 99, 11/2025 ▲▲▲
Cosmologiile șamanice tradiționale descriu adesea universul ca o structură tripartită (lumea de sus, lumea de mijloc și lumea de jos), accesibilă prin transe, vise sau călătorii vizionare. Deși detaliile diferă, această arhitectură a realității este prezentă global (Eliade, 1964). Jung a interpretat aceste cosmologii drept expresii simbolice ale organizării verticale a psihicului: „lumea de sus” corespunde idealurilor și arhetipului Sinelui, „lumea de mijloc” funcționării eului conștient, iar „lumea de jos” instinctelor, memoriei ancestrale și Umbrei. În această perspectivă, călătoria șamanică prin diferite tărâmuri reflectă mișcarea eului prin straturile inconștientului în procesul de individuare.

de Corina Gheorgheza
▲▲▲ ALTCULTURE MAGAZINE nr. 99, 11/2025 ▲▲▲
Practicile de vindecare reprezintă un alt punct de convergență. În multe tradiții, vindecarea se realizează prin ritualuri precum „soul retrieval” (recuperarea părților de suflet) la șamanii din America de Nord, ceremonii ale fumului sau smudging pentru purificare, ritualuri de „extragere” a energiilor stagnante în Anzi, sau dansul vindecător din tradiția San (Khoi-San), în care energia numită n/um este activată pentru a restabili echilibrul persoanei. Jungian, aceste procese pot fi înțelese drept reintegrarea complexelor disociate și rearmonizarea ego-ului cu Sinele.
Figurile întâlnite în ritualurile șamanice, animale de putere, strămoși, spirite-ghid, psihopompi, apar în mod recurent în viziunile induse de tobă, plante sau dansuri sacre. Acestea corespund arhetipurilor jungiene, înțelese ca forme universale ale psihicului care se manifestă în mod simbolic (Jung, 1959). De exemplu, întâlnirea cu o pasăre maiestuasă în transele siberiene simbolizează o perspectivă extinsă a conștiinței, în timp ce apariția jaguarului în ritualurile amazoniene poate indica integrarea forțelor instinctive ale psihicului.

Atât în șamanism, cât și în Psihologia Analitică, finalitatea ultimă este transformarea și regăsirea sinelui autentic. Eliade consideră că, în transă, șamanul ajunge la o „regenerare a ființei”, o reconectare cu identitatea profundă (Eliade, 1964). Jung descrie individuarea în termeni similari: emergența unui sine mai coerent, mai autentic și mai integrat. În ambele paradigme, transformarea implică o întâlnire voluntară cu zonele necunoscute sau perturbatoare ale psihicului. Limbajul simbolic diferă, însă structura procesului, coborâre, confruntare, reintegrare, rămâne constantă.
Noi încă mai credem în cultură!
Poți ajuta prin PayPal, REVOLUT
sau pe contul asociației ECOULTOUR!
Paralelele dintre viziunile șamanice și Psihologia Analitică sugerează că psihicul uman își exprimă structurile fundamentale prin narațiuni simbolice trans-culturale. Indiferent dacă sunt interpretate ca cosmologii literale sau metafore psihologice, simbolurile șamanice reflectă o cunoaștere profundă a vieții interioare. Abordarea jungiană nu reduce tradițiile șamanice la psihologie, ci recunoaște că tehnicile rituale arhaice și metodele analitice moderne iluminează aceleași procese fundamentale de vindecare, semnificație și devenire.

Referințe
Eliade, M. (1964). Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Princeton University Press.
Hultkrantz, Å. (1992). Shamanic Healing and Ritual Drama. Crossroad.
Jung, C. G. (1959). The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton University Press.
Jung, C. G. (1966). The Practice of Psychotherapy. Princeton University Press.
Jung, C. G. (1968). The Structure and Dynamics of the Psyche. Princeton University
Press.
Jung, C. G. (1970). Alchemical Studies. Princeton University Press.
Did you like it? DONATE, please!
PayPal
REVOLUT: @eugenematzota
Readings in English
![]() | The Vanishing Aromanian $9.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE $9.95 to buy Other formats: Hardcover, Paperback |
![]() | Even You Are a Freemason? Kindle Edition $4.95 Other formats: Paperback |
![]() | THE THIRD KEY: The Story of a lost Realm $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | Theosophy, The Final Answer $4.95 to buy Other formats: Paperback |
![]() | NEW MILLENNIUM MASONIC ETIQUETTE Paperback $19.95 |








