Mandala Sufletului – ALTCULTURE MAGAZINE●68●4/2023
De Corina Gheorgheza
Îți place? VINO CU NOI!
Asociația ECOULTOUR – OAMENI, FAPTE, IDEI – RO46INGB0000999911598179, ING Bank, RO21BTRLRONCRT0287053901, Banca Transilvania
„Oamenii vor face orice, oricât de absurd ar fi, pentru a evita să se confrunte cu propriul suflet. Ei vor practica yoga indiană și toate exercițiile sale, vor respecta un regim sau o dietă stricte, vor învăța teosofia pe de rost sau vor repeta mecanic texte mistice din literatura lumii întregi – totul pentru că nu se pot descurca cu ei înșiși și nu au nici cea mai mică credință că ceva util ar putea ieși vreodată din sufletele lor. … Este plin de satisfacție să urmărești cu răbdare întâmplările tăcute din suflet, iar cel mai mult și cel mai bun se întâmplă atunci când nu este reglementat din afară și de sus. Recunosc cu ușurință că am un respect atât de mare pentru ceea ce se întâmplă în sufletul uman, încât mi-ar fi teamă să nu deranjez și să distorsionez funcționarea tăcută a naturii prin interferențe stângace.” –
Carl Gustav Jung, „Psihologie și alchimie”
La nivel psihologic, toate operațiunile alchimice au servit la ștergerea separației dintre mintea conștientă și cea inconștientă, pe care alchimiștii o vedeau ca fiind adevărata sursă a vieții:
„Din experiența mea, mintea conștientă poate pretinde doar o poziție relativ centrală și trebuie să accepte faptul că psihicul inconștient transcende și, parcă, îl înconjoară din toate părțile.” – Carl Gustav Jung, „Psihologie și alchimie”
„Adâncurile întunecate ale inconștientului” sunt nelimitate și de neînțeles. Sunt greu de definit și trebuie abordate cu smerenie. Orice pretenție de a cunoaște ceea ce este ascuns acolo ar trebui să fie inspectată cu prudență, deoarece este posibil să greșim. Suntem prinși în rețeaua maya a iluziilor noastre și, totuși, mulți dintre noi simt că există ceva „acolo”, un centru mistic din care a emanat universul vizibil:
„Cu greu putem scăpa de sentimentul că procesul inconștient se mișcă în spirală în jurul unui centru, apropiindu-se treptat, în timp ce caracteristicile centrului devin din ce în ce mai distincte. Sau poate am putea spune invers și spunem că centrul – în sine practic de necunoscut – acționează ca un magnet asupra materialelor și proceselor disparate ale inconștientului și le captează treptat ca într-o rețea cristalină. Din acest motiv, centrul este adesea imaginat ca un păianjen în pânza sa.” – Carl Gustav Jung, „Psihologie și alchimie”
Mandala, la fel ca stupa, vasul și oul, sunt toate simboluri care rezonează profund cu semnificația acestei entități sacre atotcuprinzătoare (adică atât mentală, cât și fizică), pe care Jung a numit-o Sinele.
Centrul mandalei a fost asemănat cu caliciul lotusului indian sacru – Padma și are o semnificație feminină. Dacă sămânța de lotus este despicată la mijloc, se poate face o descoperire miraculoasă: se dovedește că sămânța conține frunzele și ramurile întregii plante în formă miniaturală. Sămânța Unică deține toate formele posibile în sine. Jung îl compară și cu vas bene clausum (vasul bine sigilat) și cu uterul în care copilul este gestat. Nimic nu poate scăpa de circumferința unei mandale sacre și nimic nedorit nu poate intra în pereții incintei sacre a vasului bine sigilat. Din Unitatea sa primordială asemănătoare pântecului, Centrul, ca sursă de energie cosmică, a radiat lucruri în existență.
Jung gândește mai departe: „Printre diferitele caracteristici ale centrului, cel care m-a frapat de la început a fost fenomenul cuaternității.” Toată realitatea manifestă care a emanat din centru este guvernată de numărul patru simbolizând organizarea stabilă, principiul întregului, triumful ordinii și structurii asupra haosului.
În cartea sa Japanese Mandalas: Representations of Sacred Geography, Elizabeth ten Grotenhuis, oferă o analiză excelentă a semnificației mandalei în tradiția budistă ezoterică din Japonia. În special, ea vorbește despre Mandala celor Două Lumi, care are două părți componente: Mandala Calea Diamantului și Mandala Lumea Uterului:
„În linii mari, Mandala Calea Diamantului reprezintă realitatea din tărâmul lui Buddha, lumea necondiționată, a realului, a universalului și a absolutului. Mandala Lumea Uterului reprezintă realitatea așa cum este dezvăluită în lumea celor condiționați, a individului, a particularului. Fiecare mandală este pe deplin semnificativă, totuși, numai atunci când este asociată cu cealaltă.”
Universalul dă sens particularului în măsura în care particularul dă înapoi universalului și astfel cercul se închide. În centrul Lumii Uterului, se află un lotus deschis cu opt petale, opt fiind numărul legat de natura ciclică și temporală a formei manifestate. Procesul de individuare poate fi asemănat cu o călătorie în spirală în jurul unui centru mistic care nu este niciodată atins complet, dar întotdeauna simțit și văzut cu ochii sufletului. În timpul deplasării în jurul centrului, o incintă sacră este marcată; în acelaşi timp se realizează o concentrare şi o fixare ridicată. O astfel de acțiune centrată pe ritual creează un sentiment de unitate interioară:
„Circumferința cercului descompune unitatea haotică inițială în cele patru elemente și apoi le combină din nou într-o unitate superioară. Unitatea este reprezentată printr-un cerc, iar cele patru elemente printr-un pătrat. Producerea unuia din patru este rezultatul unui proces de distilare și sublimare care ia așa-numita formă „circulară”… astfel încât „sufletul” sau „spiritul” să fie extras în starea sa cea mai pură. Acest produs este denumit în general „chintesența…” – Carl Gustav Jung, „Psihologie și alchimie”
Această chintesență este bijuteria născută de lotus.