Text: Adina Baranovschi
Foto: Bogdan Baranovschi
Episodul lunii septembrie este consacrat muzeului Tinguely, una dintre atracțiile orașului elvețian Basel, și, deși nu este de fel o instituție culturală minoră, dimpotrivă, majoră pentru cunoscătorii artei moderne, o prezentăm aici deoarece e mai puțin cunoscută sau deloc publicului larg.
Anul European al Patrimoniului Cultural – 2018
Echipa eCoulTour vă propune, de-a lungul multor episoade, o incursiune în muzee vestite din Europa, dar va prezenta și monumente remarcabile, clădiri unicat ori locuri deosebite ale continentului nostru.
Multă lume a auzit/vizitat mari muzee pline de comori ale artei universale – de la muzeele Vaticanului la muzeele Capitoline din Roma, de la instituțiile culturale pariziene (Luvru, Orsay, Beaubourg, Rodin, palatul Versailles) ori altele franceze (muzeele Chagall și Matisse din Nisa, Muzeul Augustinilor din Toulouse, Muzeul Confluențelor din Lyon, Muzeul de Artă din Lille, Palatul Rohan din Strasbourg, Muzeul Toulouse-Lautrec din Albi, Muzeul Champollion din Figeac etc.) la cele italiene (Palatul Vechi și Pitti din Florența, Muzeul Egiptean din Torino, Castelul Sforzesco din Milano ș.a.m.d.), engleze (londonezele Albert & Victoria și Muzeul Britanic, Muzeul Național Scoțian din Edinburgh, Muzeul Kelvingrove din Glasgow), spaniole (casele-muzeu din Barcelona, Muzeul Guggenheim din Bilbao), vieneze (palatele-muzeu Schonbrunn, Hofburg, Belvedere), de la Ermitajul rusesc la Pergamonul german, și lista poate continua mult și bine.
Dar sunt și multe alte muzee de-a lungul și de-a latul Europei, mai puțin cunoscute sau deloc știute, în ciuda valorii datorate exponatelor lor, și pe acestea dorim să le prezentăm într-o serie derulată pe tot parcursul anului.
Muzeul Tinguely din Basel
Inaugurat în 1996, în „capitala elvețiană a artelor” (renume datorat multitudinii de evenimente cultural-artistice de top, între care târgul Art Basel și salonul de ceasornicărie și bijuterie Baselworld), acest muzeu s-a impus rapid în preferințele amatorilor artei moderniste, deoarece exponatele sale cinetice, aparținând lui Jean Tinguely, atrag imediat atenția prin ineditul lor.
Pentru cine nu știe, Jean Tinguely (1925-1991) a fost creatorul unor sculpturi-mașinării cinetice. Artistul a studiat în Basel Școala de Arte Aplicate, a început să lucreze aici ca decorator de vitrine, apoi s-a stabilit la Paris unde a cunoscut gloria, începând cu anii ’60, prin sculpturile sale automatizate și animate executate din metal, aceste lucrări fiind cuprinse într-o Mișcare a Artei cinetice, reprezentată de artiști precum Alexander Calder, Marcel Duchamp și Yves Klein.
Făcând turnee în Europa și în America (New York, Canada) și bucurându-se de mare succes, Tinguely a devenit un creator experimental prin excelență, lucrările sale depășind cadrul decorativ pentru a deveni chiar funcționale (a inventat o serie de mașini de desenat intitulate „Meta-Matici”) în cadrul unor happening-uri.
Consacrarea mondială se datorează operelor de anvergură pe care le-a numit „Meta-Armonii” și „Meta-Utopii” – un fel de roți acționate de motoare și dotate cu instrumente muzicale producând „melodii” inedite. Un asemenea exponat se află în marea sală de la parter a Muzeului Tinguely, o lucrare imensă denumită „Uriașa Meta-Maxi-Maxi-Utopia” ce face deliciul publicului, care adoră să se cațere pe scări pentru a-i pătrunde în măruntaie și a vedea mai îndeaproape componentele.
Muzeul conține o mulțime de asemenea mașinării meta-mecanice, unele de mari dimensiuni, altele mai mici, după cum lumea poate vedea și desenele ce au premers construirii acestor „bizarerii”, fotografiile, scrisorile și afișele ilustrând viața și opera artistului.
Patrimoniul muzeal este unul bogat, alături de sculpturile colecției permanente donate de soția artistului, sculptorița Niki de Saint Phalle, găsindu-se obiecte provenind și din colecții particulare de pe tot mapamondul, care ilustrează diferitele faze ale carierei unui titan modernist.
Clădirea muzeului este interesantă în sine, fiind construită de arhitectul Mario Botta chiar pe malul Rinului, în părculețul aferent fiind expuse lucrări ale cuplului de artiști care au revoluționat acest tip de artă.