De Eugen Matzota
Spuneam în primul episod al acestui serial că au existat mereu oameni care conduc România prin diferite funcții și mijloace, oameni care îi urăsc și disprețuiesc pe cei aflați la mâna lor.
De ce fac asta?
Simplu: PENTRU CĂ-ȘI POT PERMITE!
Vezi și celelalte episoade:
De ce ne urăsc Ei pe noi, românii? (1)
De ce urăsc Ei pe noi, românii? (2)
De ce ne urăsc Ei pe noi, românii? (3)
Românul a fost învățat de mic că nu e țară ca a lui, că natura e aici cea mai frumoasă din lume, că eroii săi sunt cei mai eroi. Și tot așa, până la îndobitocire…
De ce trebuie îndobitocit acest popor în mod special? Pentru că, spre deosebire de neamț, care spune Jawohl și execută ordinul, românul se va găsi mai mereu să spună:
– Da’ de ce?
Atunci, ca să-i anihilezi ființa sa lăuntrică, să nu-i lași timp să gândească, să nu facă vreo comparație cu alte neamuri, îl amețești cu idei simpliste de mare națiune. Ce contează că țara se cufundă din ce în ce mai mult în mocirlă?
Nouă să ne fie bine, celor din casta superioară, cei pentru care muncesc furnicile numite români.
Românie, țară-punte între Orient și Occident, punct de răscruce între Europa centrală și cea orientală, Românie, pe care tradiția o numește cu frumosul titlu de „Grădina Maicii Domnului”, spunea Papa Ioan Paul al II-lea, cu ocazia vizitei sale din 1999 în România. Un demers ciudat pentru șeful cel mare al lumii catolice.
Probabil că Papa știa că acest popor are nevoie de un fel confirmare că este dacă nu poporul ales, măcar România e ceva unic în lume, pe gustul românului care știe că lumea se învârte în jurul țării sale.
Așa să fie, oare?
Europa, așa cum o descrie Huntington*, este Europa religiilor, a celor două mari religii: cea catolică, la care se adaugă și cea protestantă, de la Atlantic până pe Carpați, și cea ortodoxă.
Lumea ortodoxă este altfel decât cea occidentală și se poate confunda până la un punct cu Bizanțul. Bizanțul păstrează valorile sale, așa cum or fi ele. Lumea vestică, odată cu Reforma lui Martin Luther, începe să asimileze valorile protestante, mult mai pragmatice.
Occidentalul obișnuit trăiește activ în comunitate, pe când românul, ca și alți ortodocși, de altfel, este mai legat de familie decât de comunitate. Altfel spus, îi pasă doar de ai lui și gata!
E tocmai bun de condus, ca în câine în zgardă.
Așa cum am mai făcut, nu vorbesc de capul meu ci îi citez pe cei cu autoritate. De data aceasta, Cantemir, care vorbește despre moldoveni, dar putea foarte bine spune despre toți cei din ținuturile locuite de români.
„[…] în afară de credința ortodoxă și de ospitalitate, cu greu am putea găsi printre moravurile moldovenilor ce să lăudăm pe bună dreptate. […]
_____________________________________________
Îngâmfarea le este mamă și trufia soră; […]
Moldovenii nu sunt iubitori de științi, ci mai la toți le sunt și urâte. Si așa nici numele științelor și ale meșteșugurilor frumoase nu le sunt lor cunoscute; și zic, că oamenii cei învățați își perd mințea și când voesc să laude învățătura cuiva zic că este nebun de știința cea multă”**
* Teoria ciocnirii civilizațiilor, emisă de Samuel P. Huntington încă din 1992. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, 1996. Teoria sa susține că principala sursă de conflict în lumea de după Războiul Rece va fi diferența dintre identitățile culturale și religioase ale popoarelor.
** Cantemir, Dimitrie, Descrierea Moldovei, Ed. Academiei, București, 1973, p. 309-313
Am zis!