ALTculture 4/2019: Renașterea Francmasoneriei în Europa de Est

De Adrian Mac Liman

Căderea Zidului Berlinului, în noiembrie 1989, și dezmembrarea ulterioară a așa-numitului lagăr socialist au creat condițiile necesare pentru întoarcerea Ordinului Masonic în țările Europei de Est. Inutil să spunem că procesul, care se părea că va fi lung și dureros, discret și lent, a fost precipitat după primele încercări de a normaliza peisajul inițial.

Și asta, din mai multe motive, indiferent dacă sunt intuite sau mărturisite. Deși, în unele cazuri, a fost vorba de a trece la ridicarea coloanelor în țări în care tradiția masonică fusese a fost complet eliminată de regimurile totalitare, în altele a fost continuată „Reaprinderea Luminilor,” care nu au fost stinse niciodată în timpul dictaturii comuniste.
Scopul nostru este de a prezenta schița unui proiect amplu de cercetare realizat de Centrul Iberic de Studii Masonice (CIEM), care va conduce, cel mai probabil, la publicarea unui studiu privind restabilirea democrației și întoarcerea Francmasoneriei în țările Europei de Est.

ALT.culture_04.2019 28-29

Est și Sud-Est

 

După o scurtă trecere în revistă a evoluției istorice a augustului nostru Ordin august din această regiune a lumii, o primă observație se impune: există un decalaj mare între istoria scrisă de cercetătorii occidentali și lucrările publicate în Europa de Est. Istoricii locali, Francmasoni și laici, au avut acces la arhivele naționale. Cunoștințele lor lingvistice le-au permis să descifreze documente vechi, care ilustrează primii pași făcuți de Francmasoneria din secolul al XVIII-lea.

 

Fundal istoric

 

Astfel, am aflat că prinții fanarioți care au preluat destinele Moldovei și Țării Românești au adus cu ei în limitele Imperiului Otoman consilieri italieni și francezi inițiați în țările lor de origine sau în Lojile incipiente de la Marea Poartă.
Se crede că Francmasoneria a fost introdusă în principatele românești în 1748 de către savantul italian Antonio Maria del Chiaro, consilier al domnitorului Constantin Brâncoveanu, un conducător reformator care a făcut schimbări substanțiale în structura guvernării principatelor.
A doua Lojă masonică a fost creată la Brașov de către membrii comunității germane, descendenți ai familiilor germane care au însoțit cavalerii teutoni în călătoria lor spre ținuturile răsăritene, iar a treia, la Sibiu, tot de către germani. A patra a fost creată în București de către francezul Jean-Louis Carra, secretar al prințului Grigore Ghica, Domn al Valahiei.
În Imperiul Austro-Ungar, a cărui dinastie – Habsburgii – a mărturisit credința catolică, Masoneria se pare că a fost dezavuată. Biserica a trebuit să vegheze asupra aplicării stricte a Bulei In Eminenti (1738) care a condamnat Ordinul Inițial, ordonând excomunicarea Francmasonilor.
Cu toate acestea, Lojile au continuat să lucreze în marile orașe – Viena, capitalele provinciale – și chiar în dependența unor episcopii, punct de întâlnire dintre ierarhi catolici și exponenți ai nobilimii austro-ungare aparținând Francmasoneriei. Nu fiți surprinși; însuși Francisc I, soțul împărătesei Maria Teresa, fusese inițiat într-o Lojă olandeză îndepărtată.
Împărăteasa Ecaterina Mare a Rusiei (1762-1796) a fost înconjurată de aristocrați Francmasoni. Majoritatea a venit din Atelierele suedeze, care au practicat ritualul lui Zinnendorf, legate de sistemul de strictei observanțe. Masoneria franceză a apărut mai târziu.
Confruntată cu imposibilitatea de a participa la Ținute, Ecaterina a decis să scrie o comedie în care a batjocorit Francmasonii. Al doilea pas a fost totuși interzicerea Ordinului în vastul teritoriu al Imperiului Rus.
Iată câteva exemple de prezență a Francmasoneriei în cealaltă Europă. Aceste mărturii nu au nimic de-a face cu versiunea cea mai concisă, rece și incompletă oferită de istorici sau de cercetători aparținând școlilor inițiatice occidentale, care cred, eronat, că Ordinul a ajuns în celălalt capăt al vechiului continent în secolul al XIX-lea pe mâna Marilor Loji franceze, italiene sau germane.

ALT.culture_04.2019 30-31

Rusia

 

În Rusia, istoria Francmasoneriei datează din 1731, când Marea Lojă a Angliei l-a numit pe căpitanul John Phillips ca Mare Maestru Provincial al așa-numitului District rusesc. Nu există nici o evidență a activităților lui Phillips pe teritoriul Imperiului Rus.
Ceea ce știm este că a fost înlocuit în 1740 sau 1741 de generalul James Keith, un scoțian necondiționat al Stuarților, care trebuit să se refugieze în Spania înainte de a fi acceptat, cu toate onorurile, la Curtea lui Frederick cel Mare din Prusia.
Deși, în primii ani, Lojile au fost integrate de străini, în timpul domniei Țarinei Isabel, care a domnit între 1741 și 1761 sub numele de Ekaterina I-a, mulți nobili ruși s-au alăturat Ordinului. Propriul său consilier, Ivan Perfilievici Yelaghin, celebru Francmason, a devenit primul Mare Maestru regional, numit de Londra.
În iunie 1771, a ridicat coloanele Lojii Perfectei Perfecțiuni, care a lucrat sub auspiciile Marii Loji din Anglia. Din acest moment, aristocrații Curții imperiale intră în Francmasonerie.
Se estimează că, în 1802, în Sankt Petersburg erau aproximativ 10.000 de masoni. Printre cei mai renumiți se numără poetul și romancierul Alexandr Sergheievici Pușkin, fondator al literaturii ruse moderne.
În 1905, s-au ridicat coloanele primei Loji clandestine a Marelui Orient al Franței. Nu va fi singurul; Lojile sălbatice vor prolifera, precum și Atelierele Martiniste.
Pentru istorici, este vorba despre Francmasoneria Dumei (Parlamentul), deoarece membrii Lojilor aparțin clasei politice. De fapt, în 1917, aproape toți membrii guvernului menșevic condus de Alejandro Kerenski au venit din Lojile atașate Marelui Orient al Franței.
Revoluția bolșevică și interzicerea ordinului în 1922 de către nivelele înalte ale Cominternului au deschis o perioadă de tăcere care s-a încheiat în aprilie 1991, data la care s-au ridicat coloane, sub auspiciile Marelui Orient al Franței, Loja Stelei Polare.
Câteva luni mai târziu, în ianuarie 1992, Marea Lojă Națională franceză a consacrat Loja Armonia, cu 41 de membri. În ambele cazuri, acestea sunt Ateliere istorice, create în acel moment de exilați ruși, care au lucrat în capitala franceză. Poate că din acest motiv, unii cercetători estimează că istoria Francmasoneriei din Europa de Est începe în noiembrie 1989, după căderea Zidului Berlinului.

ALT.culture_04.2019 34-35
Polonia

 

Polonia, o fortăreață catolică în limitele Rusiei ortodoxe și ale Prusiei luterane, a întâmpinat numeroase obstacole atunci când a venit înființarea unei Masonerii autohtone. Deși prezența organizațiilor inițiatice revine în prima jumătate a secolului al XVIII-lea, primele Loji sunt atașate la Atelierele germane care practică Ritualul strictei observanțe.
De asemenea, există o influență suedeză incontestabilă. Primele contacte cu Marele Orient al Franței s-au făcut în secolul al XIX-lea, în timpul războaielor napoleoniene.
Marea Lojă a Poloniei a fost înființată în 1921, cu ajutorul Marii Loji a Italiei, care emite prima Patentă. Atelierele pe tema Drepturilor Omului și Memphis Misraim vor apărea în curând.
Dar presiunea exercitată de Biserică va fi prea puternică. În noiembrie 1938, Francmasoneria a fost scoasă din afara legii. Inițiații exilați la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial nu au reușit să reînvie structurile masonice existente în anii 1930. În Franța, atât Marea Lojă, cât și Marele Orient, îi primesc pe masonii polonezi.
În 1991, a fost fondat la Varșovia Marele Orient al Poloniei, emanarea Marelui Orient al Franței. La rândul său, Marea Lojă Națională franceză va sponsoriza crearea Marii Loji a Poloniei. Dreptul Omului își inaugurează Atelierul Pierre și Marie Curie din Varșovia. Doi Frați supraviețuitori ai celui de-al Doilea Război Mondial vor participa la ceremonia de ridicare a coloanelor.
Interesul față de rolul jucat de Masonerie în dezvoltarea istorică și culturală a țării, precum și contribuția sa la lupta pentru independența națională, este reflectată de prezența la Paris a unui grup de istorici polonezi. Scopul său este de a strânge informații despre relațiile internaționale ale marilor loji în perioada 1921-1990.

ALT.culture_04.2019 36-37

Ungaria

 

În Ungaria, sau mai degrabă pe teritoriul Imperiului Austro-Ungar, dezvoltarea activităților inițiatice depinde de voința monarhilor. Merită amintit faptul că primele două Loji românești din Transilvania – Brașov și Sibiu – se află în ținuturile habsburgice, precum și Atelierul de la Timișoara.
Refacerea Masoneriei naționale datează din 1871, când Marele Maestru Janos Draskovitch a reușit să unifice lojile austriece și maghiare, creând o singură Obediență. Inițial, această Mare Lojă are puțini membri maghiari. Cu toate acestea, vor fi arhitecții difuzării culturii maghiare, precum și a creării Academiei de Științe.
În același timp, Marele Orient al Franței creează Marele Est al Ungariei (1871), care se îmbină cu Marea Lojă Simbolică din San Juan. Din această uniune apare Marea Lojă Simbolică a Ungariei.
Ordinul va fi interzis de două ori: în 1920, după revoluția condusă de marxistul Bela Kun și în 1938, după înființarea guvernului de tip nazist al amiralului fascist Miklós Horthy.
După cea de-a treia interdicție, impusă de regimul comunist la sfârșitul anilor ’40, organizațiile masonice decid crearea unor Comitete de Caritate, care vor funcționa de zeci de ani.
În 1990, exilații maghiari au participat la Aprinderea Luminilor la două Obediențe: Marea Lojă Simbolică a Ungariei, creată de Francmasonii din Austria, și Marele Orient Maghiar, sponsorizat de Marele Orient și Marea Lojă a Franței. În 1991, au fost înființate Federația Națională a Drepturilor Omului și prima Lojă feminină.

 

Cehia

 

Se crede că prima Lojă masonică fondată în Praga, Trei Stele, a ridicat coloane în iunie 1726. Cu toate acestea, nu avem documente care să dovedească existența acestui Atelier. În arhivele istorice se găsește celebrarea, în anul 1791, a celei de-a 50-a aniversări a Casei Trei Coroane de Steaguri. În 1742, la Litomerice (Leitmeritz), a fost creată Loja militară La Sincerité, care practică Ritualul strictei observanțe. Un interesant detaliu: ritualul său din 1770 este păstrat în Arhivele Naționale din Praga.
În 1918, după dispariția Imperiului Austro-Ungar și crearea Cehoslovaciei, două Mari Loji lucrează în țară: Marea Lojă Lessing zu den drei Ringen, care reunește Atelierele de limbă germană și Marea Lojă Națională a Cehoslovaciei, care va absorbi Lojile din Marele Orient Ceh. În 1938, înainte de pericolul iminent al unei invazii germane, ambele Obediențe intră în adormire și își distrug arhivele respective.
În primele luni ale ocupației, protectoratul Boemiei și Moraviei este prezidat de generalul Elias, un fost Francmason care încearcă să împiedice aplicarea politicilor antisemite. El va fi arestat și executat de Gestapo.
Se crede că mai mult de jumătate din Francmasonii cehi au fost exterminați în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Supraviețuitorii, exilați în Anglia, au fondat Loja Comenius, care, la sfârșitul conflagrației, a condus la Aprinderea Luminilor Marii Loji a Cehoslovaciei. Un interesant detaliu: dintre cei 1800 de Francmasoni care făceau parte din Obediențele cehe înainte de începutul războiului, doar 60 au asistat la ridicarea coloanelor din Masoneria reînnoită.
Printre membrii noii Mari Loji se numără Președintele Republicii, Edvard Beneš, și Ministrul Afacerilor Externe, Thomas Masaryk.
După ce Lovitura de la Praga, din februarie 1948, Ordinul a fost forțat să adopte o poziție foarte prudentă. De fapt, poliția „va participa” (fără a fi invitată) la Conventul din 1949. Mulți Francmasoni și/sau social-democrați au fost arestați și încarcerați. Francmasoneria va intra în adormire la sfârșitul lunii martie 1951.
La cinci luni de la căderea regimului comunist, la 12 aprilie 1990, în prezența unei mari delegații a Marelui Orient al Franței, s-au ridicat coloanele primei Lojă cehe, Comenius, la 17.11.1989. Acesta va fi primul Atelier al viitorului Mare Orient al Cehoslovaciei, prezidat în prima fază de un francez, fratele André Combes.
Marea Lojă a Cehoslovaciei va ieși la lumină cu ajutorul Federației Marilor Loji din Germania. Dreptul Omului și Francmasoneria feminină vor urma pașii Obediențelor franceze și germane.

ALT.culture_04.2019 38-39.png

Bulgaria

 

Pentru istoricii francezi, existența Masoneriei bulgare datează din ianuarie 1918, data creării Marii Loji Simbolice a Bulgariei, obediență liberală, monarhică și cu respect față de ierarhia ecleziastică.
Destul de diferită este versiunea furnizată de colegii săi din Balcani, care preferă să sublinieze inițierea, în 1820, a Arhimandritului Efrem al Basarabiei în Loja rusească Ovidius din Chișinău. La întoarcerea în orașul său natal, Ruse, un important port comercial bulgar situat pe malul sudic al Dunării, clericul a fondat primul Atelier masonic.
Alții estimează că adevăratul arhitect al structurii inițiale inițiatice ar fi revoluționarul Ivan Vedar, inițiat într-o Lojă engleză din Istanbul și membru al Comitetului Revoluționar Central al Bulgariei din București, un oraș care găzduia numeroși naționaliști din țara trandafirilor.
Vedar a avut o importantă activitate diplomatică în timpul conflictului ruso-turc (1877 – 1878). La sfârșitul războiului, a participat la Aprinderea Luminilor primei Loji din Ruse. În 1880, la câteva luni după crearea sa, Atelierul a cerut un brevet de la Marele Orient Lusitanian. Va apărea în registrele Obedienței portugheze cu numele Balkanska Zvezda (Steaua Balcanilor). Frații vor primi, în repetate rânduri, vizita prințului Alexandru Battenberg, viitorul rege al Bulgariei, inițiată într-o Lojă austriacă.
În 1914, s-au ridicat în Sofia coloanele Lojii Zaria, recunoscută de Marea Lojă a Franței.
Marea Lojă simbolică, înființată în 1918, este prezidată de generalul Alexander Protogerov. Motto-ul: Iubire, Adevăr, Muncă. Protogerov nu va fi singurul militar care conduce Francmasoneria bulgară. Militarii vor fi întotdeauna prezenți în istoria plină de evenimente a organizației inițiatice, declarată ilegală în 1941, după ocuparea țării de către trupele germane. Persecuția Francmasonilor va continua în perioada comunistă. Primul-ministru, Gheorghi Dimitrov, fost vicepreședinte al Cominternului, îi respinge pe Francmasoni ca dușmani ai partidului și, în consecință, ai poporului bulgar.
În comparație cu ceilalți frați, cehii, polonezii, românii și rușii, care reușesc să mențină structurile masonice în exil, bulgarii nu au capacitatea de a se organiza. Lojile lor vor fi integrate treptat în Atelierele din țările lor de reședință.
Primele încercări de reînviere a Francmasoneriei în țara trandafirilor au loc în 1992 și 1994, când Francmasonii inițiați în Loja germană Lessing au creat Ateliere de lucru în Sofia și Varna.
În 1997, a fost înființată Marea Lojă bulgară a Masonilor Antic și Acceptați, sponsorizată de Federația Marilor Loji Unite din Germania.
Marea Lojă a Franței va sprijini, la rândul său, crearea Marii Loji a Bulgariei.

 

Serbia

 

Prezența Francmasoneriei în Serbia datează din 1876, adică din momentul conflictului cu Imperiul Otoman. Prima Lojă, Lumina Balcanilor, a fost creată de soldați și voluntari italieni, adepți ai lui Giuseppe Garibaldi, care au luptat alături de naționaliștii sârbi. Brevetul Atelierului a fost emis de Marele Orient al Italiei, o Obediență foarte activă în această regiune geografică.
În timpul secolului al XIX-lea, Masonii sârbi au primit sprijinul Lojilor maghiare. La 10 mai 1912, Consiliul Suprem al Serbiei creează un organism care supraveghează activitățile curentelor engleze și scoțiene. Cu toate acestea, Masoneria tradițională estimează că prima piatră a clădirii moderne inițiatice a fost stabilită la data de 19 iunie 1919, data creării Marii Loji Naționale. În deceniul anilor 30, Obediența avea mai mult de o mie de membri: sârbi, croați, evrei etc.
La 23 iunie 1990, Federația Marilor Loji Unite din Germania readuce lumina la Masoneria sârbă. În anul următor, noua Obediență primește recunoașterea Marilor Loji Germane.