Sari la conținut
	
	
	
		
		
ALTculture 8/2018: O pereche de ași
	
		
		
	
		
		
			corina dașoveanu & (DANIEL DĂIAN)
Oricum ar nega cu modestie Corina Dașoveanu și Daniel Dăian, eu îmi spun părerea clar: pentru mine, ei sunt o pereche de ași!
Le-am respectat și modul în care semnează creațiile lor ieșite din orice fel de tipare; corina dașoveanu & (DANIEL DĂIAN)…
 
Eugen MATZOTA

**
semnez contract de confidențialitate
cu holul ăsta în care un singur scaun
întârzie în abundența timpului relativ
(prietenul meu, einstein,
este bolnav de recidive).
de plictiseală, caut moartea pe google,
da, ea e o frumusețe colaterală,
un fel de manager al plasei de siguranță.
de parcă nașterea ar fi corectă,
intri cu o valiză goală în mână,
îți spun că în spitalul ăsta închis
tranzacția rugăciunii presupune un schimb
în orb,
moartea, ca și nașterea, nu se vede.
așa că deschid ochiul rezervei numărul patru
(exact, obsedantul patru al tuturor noțiunilor
cu care vorbesc),
înăuntru sunt vreo două paturi ale lui procust
în care celulele se regrupează în cancere
de dragoste.
mă convingi să dezinfectăm cu tandrețe
imposibilul,
ne vrem pentru încă o dată necunoscuți,
se rup contracte,
e perfect,
nașterea, ca și moartea, nu se supără.
corina dașoveanu
 
 
**
de uluire
icnetele tale au început să poarte un dialog
cu singurul ochi ușor strâmb ca și viul
(asta era doar vina cântecelor scurse din vioara galbenă
pe care o păstrezi întotdeauna la îndemână
în loc de batistă)
dar vezi tu
există secunde în care ne alungăm roiurile
de păsări din gură
tocmai pentru a nu provoca un război planetar
între întrebări
ba chiar există oameni anume plătiți
să ne adune pielea în pungi de rafie
alături de gesturile pline de riduri
într-un fel oarecum obscen de mentenanță intimă
a unor necunoscuți
vioara în schimb
a început să plutească prin galbenul ei
probabil tot așa
de uluire
(DANIEL DĂIAN)
 
acuz
la un moment dat impresia se îngrașă,
crește exponențial
cu psihoza curvei de serviciu
sau cu grosimea pereților rezemați
virtual
pentru act.
în aceste condiții de greață,
strada oferă liberă trecere
la pachet promoțional,
are două benzi pe sens
sau chiar mai multe în funcție
de potența traficului.
unul de sus,
numit întâmplător El,
veghează tolerant circul ambulant,
sunt destule portbagaje
care transportă clandestin furtul,
dar totul are o scuză dacă poza
are sprâncene pensate.
naivitatea pleacă pe jos
în direcție inversă,
de fapt
circulația valorii e considerată
infracțiune.
corina dașoveanu

**
înving poreclele cu mâinile goale
un des folosit dumnezeu stă în picioare
iar eu chircit înăuntru
dezlipesc șoaptele de pe rugăciuni
și o anumită înțelepciune stabilește prețul
oaselor
probabil că pe undeva suntem sortiți să avem salturi grațioase
peste iarba crescută violent între coperte
sau să culegem apa fierbinte care a spălat resturile cinei
cu mâna cea mai cuvioasă
și să o atârnăm la uscat până devine un dar
pentru câțiva însetați pe care nu îi mai poate dezlipi nimeni
de lângă robinetele mototolite în delir
și apoi îndemnul de a ne strânge chipurile
într-o mănușă curată
pentru a nu uita niciodată cine este celălalt tu
ba chiar să ne lăsăm pielea să izbucnească în plâns
pentru că plânsul este singurul tratament capabil
să vindece totul în calea lui
iar în locul cu imaginile cele mai stângace
să ne repezim dragostea
poate
cine știe
o să se găsească acel altcineva care ar vrea
să o mângâie
(DANIEL DĂIAN)
 
**
m-a prins furtuna în orașul pătrat,
miroase a fulgere în rochia mea albă
și mi-ai spus că ți-e frică.
taie-mă, îți zic,
ia foarfeca și taie până ajungi
la dragoste sau la sânge.
în lungul buzei taie,
apoi în jos,
în zig-zag,
către oriunde ai vrea
să-mi ucizi rochia.
taie-mi nasturii dulci,
strecoară-ți teama
prin toate butonierele mele,
pielea e caldă
și miroase a bărbat așteptat.
intră
în toate rănile rochiei mele,
în orașul pătrat
acum începe
a patra
furtună.
corina dașoveanu
**
în fiecare noapte după război
vin cei de la salubritate să adune urletele
de pe caldarâm
cu lopeți de lemn și limbaj de cârtiță
pentru că toată culoarea aia îmbrăcată în carne
și împrăștiată în toate direcțiile
trebuie adunată în sens alfabetic
nu în mod bădăran aruncată în pungi subțiri de plastic
claie peste grămadă
să nu mai știe niciunul dintre ei
care al cui chip este
clar nu
niciunui erou nu îi convine să plece de acolo
dus în cârcă de un om căruia i s-au veștejit lacrimile
în fond după o moarte așa de sângeroasă
ar trebui invitați cetățenii cu umbrele roșii
deasupra obrajilor
doar așa pentru un contrast puternic al rușinii
sub pleoapele false
să ajute la curățenie
pentru că un oraș pus în căușul palmelor de nevinovați
este un oraș din care frica a învățat
să își spargă între dinți cojile cuvintelor triste
și să uite
ba chiar să umble
să calce apăsat
peste urletele liliachii
ale celor ușor plecați dintre ei
(DANIEL DĂIAN)
**
nici vorbă de fântâni
tu nu vezi ce greu vin hergheliile
să înghită o picătură de apă?
aici timpul este mai precaut
este adus de poștași care își pedalează soneriile
ca niște apucați
are spițe și priviri de pește
atunci când lasă umbre
peste scrisorile noastre atârnate în cuiere
(dar te rog ai răbdare
în fiecare dimineață vin îmbrăcat în roșu
să îți aproximez
frigul zdrobit
în trup)
(DANIEL DĂIAN)

**
în uterul meu s-a instalat
un copil cu patru etaje,
e posibil să fi fost acolo
înainte
ca noi să ne fi trezit în numele tatălui.
așa că… vezi tu?
acesta chiar este un poem de oxigen pur,
un fel de dragoste de moarte
care locuiește prin toate încăperile,
întoarcere imensă în sânge
prin ferestre.
probabil de aceea e atât de simplă
legănarea celulei primare,
suntem embrioni ai copilului nostru,
lumi lipite din utere în continuare.
nașterea imaculată e de fapt
o iubire enormă care ne respiră
la ultimul etaj al ideii.
corina dașoveanu
 
**
de fapt noi urcăm spre deosebire ușor diferit
tu pe tocuri
eu ușor dezbrăcat de forma lui a fi
pentru restul lumii
care se străduiește oricum să ne găsească explicații
exilulului asumat din spectrul strâmbului general valabil
dar lumea știm bine
are cearcănele de urâțenie
fermecătoare și insuportabile deopotrivă
o mizerie izbită zilnic de formele baroce
ale mieilor veniți să dăruiască culoare pereților
cu moartea lor
pe de altă parte însă
mâinile noastre sunt doar niște sacrificii ale gesturilor
exilate dintr-o melancolie descompusă
la capătul sârmei ghimpate care desparte
radioactivitatea de enigmaticul corp
al moleculei dreptunghi
și ăsta crede-mă este un motiv feroce pentru a merge mai departe
în drumul spre deosebire
deoarece bărbatul ajunge după un timp să cunoască moartea mielului
ca și cum ar fi a lui
iar femeia să își coasă inelul pe deget
într-o seară de rugăciune
alături de celelalte plânse
așa că din orice punct de vedere ai începe să ne privești
nu uita să respiri adânc
după ce verși paharul de vodcă
pentru cei mai vii decât tine
care nu știu cum să își spele încă
plânsul de dinăuntru
(DANIEL DĂIAN)